Osallisuus käsitteenä on moniulotteinen ja -tahoinen. Käsitteen sisältö voi olla erilainen käyttäjästä riippuen. Mikäli osallisuutta tarkastelee yksilön näkökulmasta, niin osallisuuteen liittyy ainakin mahdollisuus ilmaista mielipiteensä ja tulla kuulluksi, mahdollisuus toimia ja vaikuttaa prosessiin, mahdollisuus valita osallistuminen tai ei-osallistuminen. Osallisuuteen liittyy myös mahdollisuus saada tietoa ja kuulua johonkin yhteisöön sekä kokemus merkityksellisyydestä. Osallisuuden mahdollistamiseksi on oltava tila, aika, paikka ja asenteet osallistumiselle. Valtaa on kyettävä jakamaan eli osallistumisella pitäisi pyrkiä jakamaan valtaa. Osallisuus on myös yksi hyvinvoinnin edellytys ja osallisuudella tavoitellaan myönteisiä muutoksia.
Osallisuutta voidaan tarkastella organisaation näkökulmasta. Silloin pohditaan esimerkiksi sitä, millaisia tarpeita organisaatiolla itsellään on. Osallisuuden edistäminen voi perustua lainsäädäntöön, rahoittajan vaateisiin, vaikuttavuuden arviointiin tai yleisempää yhteiskunnallisiin muutoksiin. Osallisuuden edistäminen voi perusta yksittäisen palvelun tai toiminnan tarpeeseen esimerkiksi pohdittaessa palvelujen houkuttelevuutta tai tarve voidaan perustella yksilön näkökulmasta, jolloin tarve osallisuuden edistämiseen voi olla kasvuun ja kehitykseen liittyvää.
Lasten kuuleminen ja osallisuus voi olla monitasoista. Osallisuutta suunniteltaessa on mietittävä, minkälaista toimijaroolia lapsille ja nuorille tarjotaan.
Lasten ja nuorten todellinen osallisuus toteutuu silloin, kun heillä on aitoja mahdollisuuksia vaikuttaa.
Lasten ja nuorten osallisuuden ulottuvuuksia voi hahmottaa myös eri toimintojen kautta. Lasten ja nuorten osallisuus voi toteutua siten, että he osallistuvat ideointiin tai tiedon tuottamiseen esimerkiksi erilaisten kyselyjen kautta. Osallisuus voi toteutua myös erilaisissa suunnitteluprosesseissa tai olemalla mukana tai vaikuttamassa erilaisiin päätöksiin. Lasten ja nuorten osallisuutta voidaan toteuttaa edistämällä toimintaosallisuutta, jolloin lapset ja nuoret organisoivat ja toteuttavat toimintaa. Osallisuutta voidaan tukea myös antamalla tilaa lasten ja nuorten arvioinneille. Alun perin mallia on kehittänyt Anu Gretschel.
Osallisuuden muoto Toimintamalleja
Katso lisää:
Koonti eri osallisuusmalleista englanniksi: https://www.nonformality.org/wp-content/uploads/2012/11/Participation_Models_20121118.pdf
Porin osallisuusmalli https://www.pori.fi/paatoksenteko/osallistu-ja-vaikuta/osallisuus-ja-vuorovaikutusmalli
Tietoa nuorten osallisuuden laatukriteereistä: https://nuoretjaosallisuus.fi/tietoa/