Osallisuuden laadun arvioinnissa voi huomioida useita näkökulmia. Läpileikkaavana teemana on lasten ja nuorten kokema osallisuuden tunne, jota voidaan arvioida vain kysymällä asiaa heiltä itseltään.
- Osallisuusprosessien tulisi kasvattaa lasten ja nuorten kokemaa osallisuuden tunnetta.
- Osallistamisessa kertynyt tieto saatetaan selkeään muotoon ja sijoitetaan osaksi päätöksenteon tietopohjaa.
- Lapsia ja nuoria kannattaa kutsua esittelemään näkökulmiaan, kun teemasta eri instansseissa puhutaan.
- Osallisuuden vaikuttavuutta päätöksentekoon arvioidaan ja edistetään systemaattisesti.
- Havaitusta vaikuttavuudesta tiedotetaan osallistuneille tahoille.
- Osallisuusprosessit tuovat organisaatioon tietoa paitsi sisällöistä, myös menetelmistä. Organisatorinen oppiminen tulisi saattaa tietoon muille osallistumista organisoivalle tahoille kollektiivista oppimista varten.
- Osallisuuden laatuun vaikuttavat myös rakenteelliset tekijät, kuten millainen valmius eri organisaatioilla on toteuttaa kuulemisia säännöllisesti ja monipuolisesti niin yksilöitä kuin ryhmiäkin kuullen.
- Myös osallisuusprosessit voidaan toteuttaa yhteistyössä lasten ja nuorten kanssa.
Katso lisää:
Nuorten osallisuuden laatukriteerit: www.nuoretjaosallisuus.fi
Nuorten osallisuudesta elinvoimaa. Vinkkejä ja kokemuksia osallisuuden edistämiseen kunnissa: https://www.nuortenakatemia.fi/wp-content/uploads/2019/11/nuorten_osallisuudesta_elinvoimaa_oske_sivut.pdf