Asiakaslähtöistä selkeää virkakieltä
Mitä tehtiin ja miksi?
Tavoitteena oli selkeyttää Kelan etuuspäätösten, hakemuslomakkeiden ja asiakaskirjeiden tekstejä. Työhön saatiin ulkopuolisten asiantuntijoiden apua ja oikeilta asiakkailta vinkkejä sekä lomakkeiden että tekstien selkeyttämiseen.
Mitä saatiin aikaiseksi?
Muutettiin tekstien rakennetta, tiivistettiin tekstiä, panostettiin yleiskielen mukaisiin ilmauksiin, jotta teksti olisi ymmärrettävämpää. Laadittiin perehdytysmateriaali henkilöstölle itseopiskeltavaksi.
Mitä jatkossa?
Selkeä virkakieli säästää aikaa ja rahaa. On tärkeää varmistaa, että käytettävyystutkimusten fokusryhmät kootaan kokemuslähtöisesti.
Lisätietoa – yhteystiedot
Linkki oppaaseen: Hyvin suunniteltu, puoliksi kirjoitettu – apuneuvoja tekstintekijälle