Kaavoitustyöpaja alakoulun 5. ja 6. luokan oppilaille | Marttilan kunta

Mitä tehtiin ja miksi? 

Marttilan kunta halusi järjestää kuntalaisille yhteisen yleisötilaisuuden, jossa käsiteltäisiin kolmea alueen asemakaavaa. Ennen yhteistä yleisötilaisuutta päätettiin järjestää kaavoitustyöpaja Marttilan alakoulun 5. ja 6. luokan oppilaille. Työpajan aiheet olivat samoja kuin yleisötilaisuudessa, mutta sisältö oli räätälöity 10–11-vuotiaille sopivaksi.  

Tavoitteena oli tarjota oppilaille ymmärrettävää ja kiinnostavaa teknistä tietoa kaavoituksesta, jotta he innostuisivat osallistumaan myös yleisötilaisuuteen ja voisivat houkutella paikalle vanhempiaan tai muita läheisiään. Taustalla järjestäjillä oli ajatus, että lasten ja nuorten osallistuminen kunnalliseen suunnitteluun on erityisen tärkeää, koska juuri heihin nykypäivän maankäyttöpäätökset vaikuttavat pitkällä aikavälillä eniten. 

Milloin tämä tehtiin? 

Kaavoitustyöpaja 5.–6.-luokkien oppilaille järjestettiin 20. elokuuta 2024. 

Mitä saatiin aikaiseksi? 

Alakoulun 5- ja 6-luokkalaisten oppilaiden kaavoitustyöpajassa saavutettiin seuraavia asioita:

  • Oppilaiden osallistuminen: Työpaja suunniteltiin houkuttelemaan oppilaita osallistumaan myös yleisötilaisuuteen ja houkuttelemaan mukaan vanhempia tai muita sukulaisia. 
  • Tekninen tieto kaavoituksesta: Oppilaille annettiin teknistä tietoa kaavoituksesta hauskalla ja innostavalla tavalla. He tutustuivat kaavakarttoihin ja kaavamerkintöihin ja keskustelivat alueen käyttölakiin perustuvista tavoitteista. 
  • Palautteen kerääminen: Oppilaat arvioivat alueella olemassa olevia palveluita ja toimintoja, ja he toivat esiin mikä alueella toimii ja mikä ei, mitä tarvitaan, mitä halutaan. He myös korostivat huoltaan liikenneturvallisuudesta ja luonnon siisteydestä. 
  • Ideoiden kerääminen yleisötilaisuutta varten: Työpajasta saatiin runsaasti ideoita tulevaa yleisötilaisuutta varten, kuten miten tehdä tilaisuus houkuttelevammaksi lapsille ja aikuisille. Esimerkkejä olivat ruoka, juomat, musiikki, leikit ja asiaan liittyvät tehtävät. 

Mitä jatkossa? 

Yleisötilaisuus 

Marttilassa järjestettiin 29.8.2024 yleisötilaisuus, jossa esiteltiin ja käsiteltiin kolmea keskustan asemakaavaa: Koulukeskuksen alueen asemakaavamuutos, Torin alueen asemakaavamuutos ja Keskustan itäisen alueen asemakaavamuutos. 

Lasten kaavoitustyöpajassa kysyimme lapsilta, mitä voisimme tehdä yleisötilaisuudessa, jotta se olisi houkutteleva myös heille. Tavoitteenamme oli innostaa lapsia osallistumaan tilaisuuteen ja tuomaan mukanaan myös vanhempansa. Lasten vastauksista nousi esiin monia ideoita, jotka inspiroivat meitä suunnittelussa: 

  • Ruokaa ja juomia (sushia, kotipizzaa, limsaa, karkkia) 
  • Musiikkiesitys, kuten koulubändin keikka 
  • Joku koira paikalla 
  • Tilaisuuden järjestäminen leikkipuistossa 
  • Pomppulinna 
  • Superpark-lippuja 
  • Ikäryhmille sopivia tehtäviä 
  • Suomen lipun liehuminen 
  • Tiedon jakaminen jostain todella tärkeästä asiasta 
  • Keskustasijainti, jotta paikalle olisi helpompi tulla 

Päätimme toteuttaa lasten toiveista muun muassa karkkibuffetin, tarjota limsaa sekä järjestää arvonnan, jossa palkintona oli lippuja Superparkkiin. Nämä ideat toivat tilaisuuteen iloista tunnelmaa ja auttoivat houkuttelemaan perheitä mukaan, mikä taas tukee kaavoitustyön osallistavaa luonnetta. Ohessa on raportin kaavoitustyöpajasta, jota hyödynnämme asemakaavojen liitteenä. 

Lasten osallisuus näkyi myös siten, että yleisötilaisuudessa järjestettiin samanlaiset työpajatehtävät kuin alakoulun työpajassa. Näin lapsilla oli mahdollisuus tutustua etukäteen siihen, mitä yleisötilaisuudessa tapahtuu, perehtyä kaavoituksen asioihin ja varmistaa, että he ymmärtävät asemakaavoja riittävän hyvin. Käytimme samoja kysymyksiä, työpajatehtäviä ja karttoja molemmissa tilaisuuksissa, mutta lisäsimme tehtäviä ja kaavoitustietoa, jotta lapset voisivat osallistua yhtä täysipainoisesti kuin aikuisetkin. 

Ehdotusten toteutus  

Kunnanjohtajan kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen päätettiin toteuttaa muutamia työpajassa esitettyjä ehdotuksia yleisötilaisuuden houkuttelevuuden lisäämiseksi. Esimerkkejä toteutettavista ehdotuksista olivat ruoka, juomat, musiikki ja leikit.  

Näiden toimenpiteiden avulla pyrittiin parantamaan alueen palveluita ja elinvoimaisuutta sekä lisäämään yhteisöllisyyttä ja osallistumista. Palveluiden ja elinvoimaisuuden parantamisen osalta oppilaat toivoivat palautteensa perusteella alueella enemmän elinvoimaisuutta ja lisää palveluita erityisesti keskustaan. Tämä sisälsi toiveita uusista kaupoista, kahviloista, huvipuistoista, uimahalleista ja muista palveluista.